אם לא עקבתם אחר עולם הרכב בשנים האחרונות ולא הייתם בעלים של מכונית חדשה משנים אלו, אתם תופתעו לשמוע כמה המכונית המודרנית התקדמה בתקופה הזו. כיום, אנחנו כבר מדברים על אבזור מתקדם הכולל תצוגת צגי מגע, לעיתים אפילו כמה מהם בכל רכב. חימום מושבים וגלגל הגה למשל איננו שמור רק למכוניות פאר כאשר בכמה מהם יש אפילו קירור למושבים. כל אלו דברים שעושים את החיים נוחים ונעימים, השינוי הגדול הוא במערכות ששומרות על החיים עצמם. מבחינת בטיחות, תעשיית הרכב ידעה כל מיני התפתחויות חשובות שהגיעו בתקופות שונות: חגורות בטיחות, הגה אשר קורס בתאונה, דשבורד מחומרים רכים – כל אלו היו מהפכות קטנות שתרמו להצלת מיליוני חיי אדם. כיום, ממש לנגד עיננו, מתרחשת לה מהפכה נוספת של אביזרי בטיחות. המשותף כמעט לכולם הוא שהם מבוססים על שליטה בכל מיני גורמים באמצעות מערכת בקרה ממוחשבת. בואו נגלה מהן אותן מערכות.

כריות אוויר

נכון, כריות אוויר כבר אינן ממש חדשות, אבל הדורות המודרניים שלהן משתמשים בטכנולוגיות מתקדמות בכדי לתת הגנה משופרת. כריות אלו ממוקמות באופן טוב יותר כאשר בכל מיקום יש להן תפקיד שונה. על ההגה – הן עוזרות כמובן בריכוך מכה חזיתית. בחלונות הרכב הן מונעות פציעות מזכוכיות. על הקורות ולצידי הנוסעים הן מגינות מפגיעות צד. הכריות הללו בודקות את עצמן באופן אלקטרוני ואם מזוהה תקלה, נראה זאת בנורת חיווי. למעשה, זהו חלק בלתי נפרד ממערך נורות אזהרה ברכב מודרני.

מותחני חגורות בטיחות

ביחד עם כריות האוויר אנחנו מוצאים מערכת מודרנית שמותחת את החגורות ממש שבריר שניה לפני התאונה. זה מאפשר לנוסעים להגיע לפגיעה כאשר הם יושבים בצורה נכונה יותר על המושב ולכן מוגנים יותר טוב. כריות האוויר פועלות כתוצאה מכך באופן יותר טוב מה שמוביל לירידה בפגיעות.

הטכנולוגיות המתקדמות בעולם בתחום מערכות הבטיחות לרכב

מערכת שמירת נתיב ומרחק

חשוב לדעת כי מכוניות אוטונומיות מושלמות קיימות, אבל אינן חוקיות בשלב הזה. הדבר הבא הכי טוב הוא מערכות שיודעות לשמור על מרחק מהרכב שלפנים וגם לשמור על מיקום הרכב שלנו בתוך הנתיב. מערכות מתקדמות יותר אף יכולות לשנות את נתיב הנסיעה באופן אוטונומי לחלוטין. הגדולה במערכות הללו היא שימוש בחיישנים רבים בהיקף הרכב המתריעים על המצאות רכבים, הולכי רגל או עצמים אחרים. המערכת מפעילה במידת הצורך גם את הבלמים ומונעת התנגשות עם הרכב שלפנים. ניתן לקבל רמות שונות של המערכת הזאת כאשר היותר משוכללות יכולות להתמודד אפילו עם תנועה עירונית איטית. זה אומר שהרכב יודע מתי להאיץ ולהאט כך שישמור על קצב נסיעה מיטבי והכל באופן בטוח.

מערכות ראייה והתראה

קיימות מספר מערכות שמשפרות את הדרך בה אנחנו רואים את הדרך בכל מיני מצבי קצה. מערכות ראיית לילה עוזרות לנו לאתר עצמים שונים כולל הולכי רגל ועוזרים לנו בחשיכה ובערפל. הן פועלות על ידי חיישנים שונים הכוללים אינפרה אדום ולייזרים שונים. מערכות נוספות מאפשרות לנו לראות את הרכב מכל הכיוונים ועוזרות בחניה בטוחה. קיימים רכבים עם מצלמות צד בקדמת הרכב. הן מאפשרות לראות מבעוד מועד ימינה ושמאלה כאשר הרכב נמצא בצומת. כך לא צריך להתקדם אל תוך הצומת בכדי לשפר את זווית הראיה. למערכת הזאת יש פוטנציאל למנוע תאונות קשות מאוד המתרחשות בין רכב הנכנס לצומת T לבין רכב המפתיע אותו במהירות גבוהה המגיע ב90 מעלות מהצד.

לאור כל מערכות הבטיחות הללו היינו מצפים שגם חומרת תאונות הדרכים תרד. ובכן, יש מי שטוען שזה כבר קורה במשך שנים ושבחינה של הנתונים הסטטיסטים לגבי נפגעי תאונות מוכיחה זאת. נסיעה בטוחה!