Railway technology

מערך הרכבות בארץ הוא תוספת ברוכה לתחבורה הציבורית. ברור שהוא עדיין טעון שיפור רב, אך אין ספק כי הוא הביא להתקדמות ניכרת, באפשרויות שעומדות לרשות האזרחים. בין אם זו רכבת רגילה כלל ארצית או רכבת קלה בערים הגדולות, מדובר באמצעי תחבורה וותיק, אמין ונוח למדי. מה מתוכנן לעתידו של תחום זה?

 

המצב בארץ

"תוכנית הפיתוח של רכבת ישראל" יש מזמן, אך בשטח הדברים מתקדמים בעצלתיים. אפילו חיבור אינטרנט, אין בצורה שוטפת ברכבות. ובכלל – מדובר בארץ קטנה וצפופה, עתירת בירוקרטיה, אילוצים וסיבוכים מיוחדים. גם הפוליטיקה (שמובילה תכניות בקנה מידה ארצי כזה) איננה בדיוק מופת של יציבות. למרות זאת, צפויה בכל זאת התקדמות נוספת בעתיד.

 

מכונות חפירה משופרות

כולנו מכירים את מכונות החפירה הענקיות, אשר משמשות לכריית מנהרות תחבורה. הטכנולוגיה שבה הן פועלות עשויה להראות במבט ראשון פשוטה למדי – דיסק ענק מסתובב, עפר מתפורר, פינוי העפר, התקדמות הלאה. עניין אפור למדי. בפועל, אלה הן למעשה מכונות מתוחכמות למדי, ייחודיות מאוד ויקרות בהתאם. שכלולים במכונות הכרייה, עשויים בעתיד לעשות הבדל משמעותי במהירות ובאמינות המכונות ואף להוזיל אותן. במקביל, כל הוזלה של הוצאה יקרה כזו, מפנה תקציבים להשקעה בשיפור הרכבות עצמן.

 

טכנולוגיות תנועה מתקדמות

בעולם רואים בשטח וגם בפיתוח, מגוון טכנולוגיות חדשות להפעלת הרכבות עצמן. יפן למשל, ידועה בשימוש פורץ הדרך שלה בטכנולוגיות כאלה. אנחנו אמנם לא יפן, אבל גם לכאן עשויים להגיע בהדרגה חידושים כאלה. המיליונר המשועמם אלון מאסק למשל, ידוע עם ה- hyperloop- הרכבת שהוא מנסה לפתח, אשר תסיע אנשים או אולי נכון יותר לומר תטיס אנשים במהירויות מטורפות, בתוך צינורות ואקום. בינתיים, בישראל, יש כבר כניסה הדרגתית של רכבות מבוססות חשמל.

רכבת

ניהול הפעילות

עוד תחום של חידושים, הוא בנושא ניהול פעילות הרכבות. סך הכול לקרון יש תפוסה מוגבלת וכל רכבת יוצאת עם מספר קרונות סופי ומוגדר. במקביל, כמויות האנשים שמגיעים לתחנה, משתנות כל הזמן, בתגובה לגורמים רבים ומגוונים. כיצד  מבטיחים שלנוסעים יהיה תמיד מקום פנוי? שהרכבות יצאו תמיד בזמן? שהנוסעים ידעו באיזה קרון יש יותר מקום פנוי? והיכן נמצאת הרכבת כרגע? יש שיטות טכנולוגיות, אשר באמצעותן מנטרים את היקף האנשים שמגיעים לתחנה, שנכנסים לכל קרון וכן הלאה.

 

אבטחה

תחום משנה שמשתכלל אף הוא, הוא נושא האבטחה. מאחר שרכבות הן כלי רכב – דבר שזז כל הזמן, התקשורת מולן אלחוטית. תקשורת מסוג זה, חשופה במיוחד לתקיפות. באופן מובן, הסיכון מתקיפת מערך המחשוב ברשת רכבות, הוא לא דבר של מה בכך. יש כאן פוטנציאל לשיתוק משמעותי בפעילות המשק והחברה המקומית. גם בנושא זה יש פריצות דרך שונות, דוגמת פתרון האבטחה הייעודי שמציעה חברת סיילוס הישראלית.

 

לסיכום

גם אם הרכבות לסוגיהן מתקדמות בארץ לאיטן, סביר שעוד נראה לא מעט חידושים, משתלבים בהן בהדרגה.